Jesteś tu:  Dziecko » Ciąża od A - Z » Zdrowie w ciąży » Jakie ćwiczenia warto wykonywać w ciąży?

Jakie ćwiczenia warto wykonywać w ciąży?

Okres ciąży to czas, w którym całkowicie zmienia się nasz dotychczasowy tryb życia – staramy się żyć bardziej spokojnie, lepiej się odżywiać, dużo odpoczywać. Jednak oprócz dobrej diety i odpoczynku, każda przyszła mama powinna dostarczać sobie również ruchu – ćwiczeń, dzięki którym poprawi swoje samopoczucie i wzmocni ciało.

Wiele ciężarnych kobiet obawia się, czy ćwiczenia fizyczne nie zaszkodzą maleństwu. Odpowiadamy – wręcz przeciwnie! Oczywiście w każdym przypadku, w którym wiadomo, że ciąża przebiega bez zakłóceń i zmęczenie nie szkodzi przyszłej mamie. Jeśli jeszcze się wahasz – spytaj swojego lekarza prowadzącego, który rozwieje wszystkie twoje ewentualne wątpliwości na temat ciąży. Być może zaleci ci zaprzestanie ćwiczeń na pewien czas i powrócenie do nich podczas drugiego trymestru, w którym zagrożenie ciąży jest znacznie mniejsze. Pamiętaj, że każda ciąża przebiega w inny sposób, dlatego im więcej pytań zadasz swojemu ginekologowi, tym lepiej.

Dlaczego warto ćwiczyć?

Aktywność ruchowa w trakcie ciąży ma mnóstwo zalet – przede wszystkim polepsza nasze samopoczucie. Ciało po lekkim wysiłku staje się lepiej dotlenione, a krążenie krwi znacznie się poprawia. Bardzo ważne jest również to, że w trakcie ćwiczeń wzmacniamy swoje mięśnie i płuca, na które czeka przecież ogromny wysiłek w trakcie porodu. Gdy odpowiednio wcześnie przygotujesz swoje ciało na ważny moment porodu, stanie się on dla ciebie prostszy – twój organizm przyzwyczai się bowiem do odczuwania zmęczenia po ciężkim wysiłku. Aktywność ruchowa w ciąży ma również inną, bardzo ważną zaletę – ułatwia powrót do kondycji sprzed czasu ciąży.

O czym warto pamiętać?

Jako kobieta w ciąży, musisz dbać o siebie w sposób szczególny – tak, by twojemu maleństwu nic nie zagrażało. W związku z tym dobór ćwiczeń, które będziesz wykonywać absolutnie nie może być przypadkowy. Zalecamy ci uprawianie sportów, które wspomagają pracę mięśni, ale wiążą się z prawdopodobieństwem upadku, czy kontuzji. Polecamy ci więc na przykład pływanie, szybkie marsze, czy trucht na bieżni. Odradzamy natomiast ciężkie sporty, jak jazdę na nartach czy sporty walki – nawet, jeśli trenowałaś je przed ciążą.

Pamiętaj, by ćwiczyć sposób, który przyniesie ci przyjemność i odprężenie, a nie zmęczenie i złe samopoczucie. Staraj się poświęcić na ruch około 30 minut dziennie (w przypadku intensywniejszych ćwiczeń) lub godzinę, gdy pływasz w basenie lub spacerujesz. Jeśli zdarzy ci się kontuzja (np. naciągniecie stawów) lub gdy poczujesz, że twoje nogi zaczynają puchnąć (co bardzo często przydarza się w ciąży) natychmiast przerwij ćwiczenia. Pamiętaj także o odpowiednich warunkach, w miejscu, w którym ćwiczysz – powinnaś mieć stały dopływ świeżego powietrza oraz butelkę wody, którą stale będziesz popijać.

Przykładowe ćwiczenia gimnastyczne

Ćwiczenia na wzmocnienie ramion i krzyża
 
Uklęknij na macie, ramiona wyprostuj za swoimi plecami. Naciągaj się tak, by ciężar twojego ciała spoczął na ramionach i krzyżu. W czasie wykonywania ćwiczenia głęboko oddychaj, starając się wstrzymać oddech na czas naciągnięcia mięśni ramion.




schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu

  • Fajne :) zaraz wy...
    Fajne :) zaraz wypróbuję. A jak to jest z bieganiem, można biegać w ciąży?
    23-10-2011 16:10:35
    ~Magdaodpowiedz »zgłoś »



Get Adobe Flash player