Jesteś tu:  Dziecko » Ciąża od A - Z » Zdrowie w ciąży » Zdrowa mama - zdrowe dziecko

Zdrowa mama - zdrowe dziecko

Zdrowie w ciąży | 11.11.2012

W zdrowym ciele zdrowy maluch – można by sparafrazować znane powiedzenie. Dlatego przyszła mama powinna wyjątkowo o siebie dbać. Właściwa dieta, ograniczenie stresu i regularne badania pozwolą zatroszczyć się o maleństwo jeszcze zanim się urodzi.

Prowadzony styl życia ma ogromny wpływ na przebieg ciąży. Od tego, jak przyszła mama o siebie dba zależy nie tylko jej zdrowie, ale także prawidłowy rozwój maluszka w jej brzuchu. Dlatego podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas tych wyjątkowych dziewięciu miesięcy.  

Różnorodny jadłospis

Połączony z organizmem mamy pępowiną maluszek otrzymuje tą drogą wszystkie składniki, które są mu potrzebne do tego, by się rozwijać. Dlatego oczekując narodzin dziecka powinnyśmy zadbać o to, by nasz codzienny jadłospis był różnorodny i nie pomijał żadnej z grup produktów żywnościowych. 

- Właściwe odżywianie jest istotne także ze względu na to, że podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na energię, a przemiana materii przyśpiesza w wyniku zwiększonego tempa pracy układu oddechowego i krwionośnego. To, co je przyszła mama, buduje nie tylko jej organizm, ale także organizm jej nienarodzonego dziecka i struktury pomocnicze jak łożysko – mówi ginekolog dr n. med. Rafał Kocyłowski z poznańskiego Centrum Badań Prenatalnych PreMediCare w Szpitalu Med Polonia.

W jadłospisie przyszłej mamy na stałe zagościć powinien też nabiał, ryby, rośliny strączkowe, a także chude mięso. To doskonałe źródło białka, które jest niezbędne szczególnie w trzecim trymestrze, kiedy maluszek najszybciej rośnie.

Przyszłe mamy powinny także pamiętać o spożywaniu produktów bogatych w żelazo, na które zapotrzebowanie jest duże zwłaszcza w zaawansowanej ciąży. Ten pierwiastek znajdziemy na przykład w wątróbce, buraczkach i pestkach dyni. Dobrze też pamiętać o błonniku, który pomaga złagodzić często dokuczające w tym czasie zaparcia.

Jakich produktów należy natomiast w trakcie ciąży unikać?

Przede wszystkim sztucznie dosładzanych gazowanych napojów, ponieważ zawierają fosforany zmniejszające wchłanianie przez organizm wapnia – tak ważnego dla prawidłowego rozwoju maluszka. Lepiej też zrezygnować z niepotrzebnej dawki cukrów i tłuszczów trans pod postacią wafelków czy ciasteczek i zastąpić je gorzką czekoladą, a jeszcze lepiej suszonymi owocami.  




schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player