Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Diety » Dieta jak lekarstwo

Dieta jak lekarstwo

Diety | 02.08.2013 

Jedzenie w pośpiechu, brak ruchu, stres – tak można scharakteryzować styl życia wielu z nas. Niestety odbija się to na naszym zdrowiu. Coraz więcej Polaków zmaga się z tak zwanymi chorobami dietozależnymi. Skutecznie zapobiegać tego typu dolegliwościom możemy zmieniając nawyki żywieniowe, w czym coraz częściej pomagają dietetycy.

Za przyczynę wielu chorób uznajemy zwykle uwarunkowania genetyczne i winę zrzucamy na fakt, że schorzenie występuje w rodzinie od pokoleń. Jednak w wielu przypadkach jest zupełnie inaczej – do zachorowania prowadzi bowiem także niezdrowy tryb życia. Według badań na różnego rodzaju schorzenia wynikające z nieracjonalnego sposobu odżywiania się cierpi ponad jedna trzecia Polaków.

Jesteś tym, co jesz

Naukowcy wyróżnili kilkadziesiąt jednostek chorobowych, do których rozwoju przyczynia się niewłaściwe odżywianie. Zła dieta może być odpowiedzialna nie tylko za otyłość, ale też na przykład za nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, zawał, cukrzycę czy osteoporozę. Skutkami niezdrowego odżywiania mogą być także dolegliwości związane z układem nerwowym – udar mózgu czy choroba Parkinsona.

To, co jemy, ma także silny wpływ na nasz nastrój i samopoczucie. Może powodować depresję, osłabiać koncentrację i pamięć, a nawet prowadzić do choroby Alzheimera. Także nowotwory – w szczególności te dotykające układu pokarmowego – rozwijają się pod wpływem nieodpowiedniej diety.

Jeśli więc chcemy zadbać o zdrowie, powinniśmy zacząć od samych siebie.

– Choroby dietozależne są spowodowane nieodpowiednim stylem życia. Dobrą wiadomością jest to, że możemy z nimi walczyć, a pierwszym krokiem powinna być zmiana złych nawyków – podkreśla Angelika Kargulewicz, dietetyk i wykładowca Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu.

Codzienne menu wielu osób jest ubogie przede wszystkim w warzywa i owoce, które posiadają związki antyoksydacyjne, błonnik pokarmowy, bioflawonoidy, karotenoidy i wiele innych cennych substancji odżywczych. W diecie brakuje nam też „dobrych” tłuszczów, czyli tych wielonasyconych, które zapobiegają powstawaniu zakrzepów we krwi, a także doskonale transportują lipidy. Z kolei za dużo spożywamy produktów zawierających węglowodany i tłuszcze zwierzęce. Aby uniknąć zachorowania na cywilizacyjne schorzenia, powinniśmy unikać między innymi tłustych potraw, smażonego jedzenia, niezdrowych i słonych przekąsek, a także produktów typu fast food.




schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player