Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Diety » Lekka, zimowa dieta

Lekka, zimowa dieta

Zima to ciężki czas dla stosowania diety. W sklepach pojawia się mniej świeżych owoców i warzyw, zimno skutecznie zniechęca nas do uprawiania sportów. Na szczęście zachowanie szczupłej sylwetki w zimowym okresie nie musi wcale być trudne – wystarczy zastosowanie kilku zasad odżywiania dostosowanych idealnie do zimowego czasu.

Zimą trudniej jest utrzymać szczupłą sylwetkę – przebywamy mniej na świeżym powietrzu, a produkty świeże zastępujemy produktami przetworzonymi. Nasz organizm reagując na ochłodzenie się powietrza zaczyna naturalnie magazynować zapasy energii – co za tym idzie w zimie nie trudno o dodatkowe kilogramy. Zimowej diecie nie sprzyja także fakt, że przywykliśmy do tego, by w tym czasie dostarczać sobie większej ilości kalorycznych posiłków. Tymczasem zimą nasze zapotrzebowanie na kalorie jest takie same, jak podczas pozostałych pór roku. Najistotniejsze jest jednak to, co jemy, po jakie produkty sięgamy i czy są one bogate w witaminy i składniki mineralne.

Podstawą zachowania szczupłej sylwetki w okresie zimowym jest rezygnacja z produktów, które dostarczają nam pustych kalorii (napojów gazowanych, fast-foodów itp.) na rzecz pełnowartościowych, zdrowych i co najważniejsze – niskokalorycznych produktów. By na wiosnę cieszyć się zgrabną sylwetką najlepiej jest zrezygnować z tłustych mięs, słodyczy, a także ograniczyć spożywanie białego pieczywa, makaronów oraz ryżu.

Mimo tego, że w okresie zimy nie mamy dostępu do sezonowych, świeżych owoców i warzyw możemy zastąpić je produktami mrożonymi. Korzystajmy także z tych produktów, które pojawiają się w ogromnych ilościach właśnie w zimie – cytrusy, orzechy i owoce suszone to pyszne przekąski, które dostarczają samego zdrowia: witamin, żelaza, a także błonnika.

Witaminy są bowiem bardzo ważnym sprzymierzeńcem naszego zdrowia – dzięki nim pobudzamy naszą odporność. Szczególnie ważną rolę w okresie zimy mają witaminy A, C i E, które wspomagają pracę układu immunologicznego.

Żelazo natomiast pobudza produkcję hemoglobiny we krwi, co także sprzyja wzmacnianiu odporności.

Błonnik usprawnia pracę układu pokarmowego i poprawia metabolizm – dzięki niemu czujemy się lżej oraz regulujemy ilość wypróżnień.

Co zatem warto spożywać w zimie?

Do woli możemy jeść:

- mrożone warzywa strączkowe (fasolka, groszek, brokuły, brukselka)
- świeże owoce (pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, jabłka)
- pełnowartościowe ziarna zbóż pod postacią np. Muesli
- świeże warzywa (papryka, kapusta, pomidor)
- chude mięso drobiowe
- ryby i owoce morza

Suszone owoce oraz orzechy są bardzo zdrowe, ale są niestety dość kaloryczne. Dlatego najlepiej dodawać je w niewielkich ilościach do posiłków, np. do jogurtu, Muesli lub sałatki.

Przykładowe menu na 3 dni:

Dzień 1:

Śniadanie: jogurt naturalny z garścią suszonych śliwek, kromka ciemnego pieczywa z chudą szynką, szklanka zielonej herbaty z cytryną
Drugie śniadanie: grejpfrut
Obiad: pierś z kurczaka grillowana z plastrami papryki, cebuli i pieczarek, pół paczki gotowanych brokułów lub brukselki, szklanka świeżego soku jabłkowego
Kolacja: porcja krewetek smażonych na łyżce oliwy z czosnkiem i pietruszką, szklanka świeżego soku pomarańczowego

Dzień 2:

Śniadanie: płatki owsiane / Muesli z chudym mlekiem, z orzechami włoskimi i laskowymi, mała grahamka z plastrem chudego sera, szklanka świeżego soku z marchwi
Drugie śniadanie: 2 pomarańcze
Obiad: filet z białej ryby pieczony z folii z plastrem cytryny, surówka ze świeżej marchewki i jabłka, szklanka wody
Kolacja: sałata z liści sałaty, ogórka kiszonego, pomidora oraz małej papryki

Dzień 3:

Śniadanie: kromka ciemnego pieczywa z liściem sałaty, pomidorem i chudą szynką, jabłko, szklanka świeżego, wyciśniętego soku z pomarańczy
Drugie śniadanie: kilka (5-6) mandarynek
Obiad: pierś z kurczaka gotowana na parze, pół paczki mrożonej marchewki z groszkiem, świeży sok z jabłek
Kolacja: sałatka owocowa (jabłka, pomarańcze, mandarynki) z jogurtem naturalnym


StrefaKobiety.pl

redakcja@strefakobiety.pl



schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player