Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Diety » Witarianizm - czyli surowa, zdrowa i skuteczna dieta

Witarianizm - czyli surowa, zdrowa i skuteczna dieta

Dla jednych ta dieta jest niemal sposobem na życie, inni traktują ją jako dobry sposób na zrzucenie kilku kilogramów w szybkim tempie. Bez wątpienia jest jedną z najzdrowszych diet, choć jednocześnie nie nadaje się do stosowania przez każdego. Na czym polega dieta surowa, zwana inaczej witarianizmem?

Witarianizm to sposób odżywiania, która od pewnego czasu spotyka się z bardzo dużym zainteresowaniem, głównie dlatego, że dietę tą traktuje się, jako najbardziej dla człowieka naturalną i zdrową. Dieta surowa to pochodna weganizmu, polega ona po krótce, na spożywaniu pokarmów, które są surowe i nie podlegają mocnej obróbce termicznej (dozwolone w tej diecie jest podgrzewanie potraw do temperatury 41°C).

Jako, że w witarianizmie, spożywane potrawy mają być surowe, w zasadzie całkowicie wykluczone stają się więc jedzenie mięsa oraz innych produktów zwierzęcych. Dieta ta przypomina więc wegetarianizm, z jednym zastrzeżeniem – także i produkty roślinne nie mogą podlegać silnej obróbce termicznej, innymi słowy, spożywa się je na surowo, nie są ani gotowane, ani smażone, czy pieczone.

Wiele osób stosujących długotrwale dietę surową, skłania się ku opinii, że jest to sposób odżywiania najbardziej dla człowieka naturalny – w końcu i w czasach prehistorycznych ludzie spożywali pokarm jedynie w sposób surowy. Kolejna ideologia witarianizmu głosi, że  aby jeść zdrowo nie wolno pozbywać się z pożywienia substancji odżywczych i witamin, które – wraz z obróbką cieplną powyżej 42C° - zanikają z przyrządzanego pożywienia. Na podparcie tej tezy, zwolennicy witarianizmu argumentują, że wszelkie choroby cywilizacyjne mają swoje źródło w nieprawidłowym, niezdrowym sposobie odżywiania się. Zwierzęta, które spożywają pokarm gotowy, nie obrobiony – nie cierpią na te choroby, które dotykają ludzi.

Inna teoria zwolenników witarianizmu skupia się na założeniu, że sposób odżywiania i produkty, które spożywamy kształtują odczyn pH krwi. Naturalnie jest on kwaśny, dla zdrowia lepiej jednak, żeby jego odczyn był bardziej neutralny, bliższy zasadowemu. Zmianie odczynu krwi sprzyja więc spożywanie jedzenia, które posiada zasadowy odczyn pH – są to właśnie produkty nieprzetworzone termicznie, surowe warzywa oraz owoce, a także świeżo wyciskane soki z tych produktów oraz produkty suszone. Kwaśnym odczynem charakteryzują się natomiast produkty pochodzenia zwierzęcego – a więc przede wszystkim mięso, wędliny, ale także jaja oraz nabiał (mleko, jogurty, sery itp.).

Niewskazane w diecie surowej jest również spożywanie produktów, które zawierają cukier (np. słodycze, słodzone napoje), a także znaczne ilości soli (słone przekąski, np. chipsy, orzeszki). Kolejne założenie diety surowej to całkowita rezygnacja z używek – alkoholu i papierosów.

Ze względu na spożywanie surowej, nieprzetworzonej żywności, witarianizm uznawany jest za bardzo zdrową dietę, ale także bardzo skuteczną w problemach z nadwagą oraz problemach ze zdrowiem. Dieta ta jednak, ze względu na swoją bardzo niską kaloryczność, nie powinna być stosowana przez wszystkich, między innymi nie zaleca się jej osobom młodym oraz starszym, a także osobom, których stan zdrowia wymaga stosowania diety o większej kaloryczności oraz większej ilości spożywanych białek oraz tłuszczy.

Nie mniej jednak witarianizm, jako dieta służąca utracie wagi może być bardzo skuteczny. Pożywienie na tej diecie jest zdrowe i niskokaloryczne, dzięki temu utrata wagi przebiega dość szybko, a przy tym nie obciąża organizmu.

Wadą diety może być jednak małe urozmaicenie pokarmu, mimo tego, że można spożywać wszystkie warzywa oraz owoce pod różną postacią, należy wystrzegać się mięs, nabiału i innych przetworzonych produktów.

Podsumowując, dieta może bardzo korzystnie wpłynąć na ciało oraz jego wagę, poprawić samopoczucie i odciążyć organizm. Jednak przed przejściem na witarianizm, zaleca się przede wszystkim skontaktowanie z lekarzem, który oceni, czy nasz stan zdrowa pozwala na zastosowanie tak rygorystycznej diety. Jeśli się zdecydujemy – dietę surową należy wprowadzać do swojego menu powoli, z tygodnia na tydzień zwiększając ilość spożywanych produktów nieprzetworzonych. W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia należy przerwać dietę.

StrefaKobiety.pl

redakcja@strefakobiety.pl



schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player