Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Odżywianie » Czy musisz być skazana na otyłość?

Czy musisz być skazana na otyłość?

W twojej rodzinie dominują osoby, które walczą z otyłością. Obawiasz się, że wobec tego ty także jesteś narażona na nadwagę, która jest u ciebie uwarunkowana genetycznie i pojawia się w każdym pokoleniu twojej rodziny. Mamy dla ciebie dobrą wiadomość – wcale nie musi tak być! Wystarczy, że przyłożysz ogromną wagę do dbałości o własny organizm, będziesz odpowiednio się odżywiała i dbała o ruch.

Z pewnością zastanawiasz się, dlaczego wśród tylu znanych ci osób, jedni cieszą się szczupłą sylwetką, z kolei inni borykają się z nadwagą, a przy tym obie te grupy osób odżywiają się w podobny sposób. Dzieje się tak, ponieważ w naszym organizmie tendencję do przybierania wagi i różny metabolizm uwarunkowany jest genetycznie. Dlatego też są takie osoby, które mimo tego, że odżywiają się bardzo kalorycznie pozostają szczupłe i cieszą się nienaganną sylwetkę, a nawet mają niedowagę, mimo tego, że jedzą bardzo dużo. Z drugiej strony są też osoby takie, które starają się nie jeść kalorycznie, a nawet odmawiają sobie jedzenia, a mimo to borykają się z nadwagą, a ich sylwetka jest ciężka.

Wiele z nas ma genetycznie uwarunkowaną tendencję do tycia – dotyczy to nawet połowy całej populacji. Jednak to, czy mamy problemy z nadwagą, czy nie zależy w głównej mierze od nas samych, a więc od naszego sposobu odżywiania się i aktywności ruchowej. Można powiedzieć, że gen otyłości pozostaje uśpiony, a uaktywnia się u tych osób, które pozwalają sobie jeść tłusto i kalorycznie, mając przy tym osłabioną aktywność. Wtedy też dla naszego organizmu pojawiają się idealne warunki do spowolnienia metabolizmu i odkłania się tkanki tłuszczowej. A to niestety pierwszy krok do problemów z nadwagą.

Co gorsza, osoby narażone na otyłość częściej od osób o prawidłowej wadze borykają się z wieloma chorobami, którymi przyczyną jest nadwaga. Jest to między innymi miażdżyca, choroby układu krążenia, choroby serca, cukrzyca. Dlatego tak bardzo istotne jest, by odżywiać się zdrowo i dbać o swój organizm – szczególnie, gdy wiemy, że w naszej rodzinie wiele osób borykało się z tymi chorobami lub z problemem nadmiernej wagi.

Czym w takim razie jest zdrowa dieta, która pozwoli „uśpić” gen otyłości i cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką? To przede wszystkim dieta, która ogranicza spożywanie tłuszczy, zarówno roślinnych i zwierzęcych. Oczywiście są one niezbędne każdemu organizmowi, ale nie w takich ilościach, w jakich przeciętnie się je spożywa. W związku z tym tłuszcze powinno się dostarczać organizmowi głównie wraz z jedzeniem chudego mięsa – rezygnując z nadmiernej ilości masła i olejów.

Chude mięso pozwala nam dostarczyć sobie odpowiedniej ilości białka; znajdziemy je także w roślinach strączkowych oraz w niskotłuszczowym nabiale.  Pozostały składnik odżywczy, czyli cukry przyswajajmy w postaci cukrów prostych, a więc owoców i warzyw. Pamiętajmy, że gotowanie ich na parze i jedzenie na surowo, bez obróbki termicznej pozwoli nam spożywać je w pełni wartościowe, wraz z witaminami, które także należy dostarczać w odpowiednich ilościach swojemu organizmowi.

Oprócz jakości żywienia, warto także zadbać o jego ilość. Optymalna ilość posiłków spożywanych codziennie to 5 niewielkich, ale sytych dań. Dzięki temu nie objadamy się często i na zapas, co sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej, która nie ma odpowiedniej ilości czasu, by się spalić. Małe posiłki pozwalają nam czuć sytość, a jednocześnie nie wpływają na wahania naszej wagi.

Odpowiednio zbilansowana dieta to nie tylko sposób na piękną sylwetkę i zdrowie, lecz także sposób na życie. Jedząc zdrowo uczymy się dbać o nasz organizm i wpływać bezpośrednio na nasze samopoczucie i zdrowie. Ćwiczenia fizyczne dodatkowo wzmagają naszą walkę z genem otyłości, przez co zyskujemy podwójną gwarancję na to, że uda nam się zachować upragnioną sylwetkę na długi czas.

 

Beata Łuniewska

StrefaKobiety.pl

redakcja@strefakobiety.pl 



schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player