Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Odżywianie » Dlaczego niektórzy wcale nie tyją?

Dlaczego niektórzy wcale nie tyją?

Odżywianie | 14.08.2012

Mogą jeść dowolne ilości posiłków i nie odmawiają sobie kalorycznego jedzenia, mimo tego nie mają problemów z wagą i tendencji do tycia. Dlaczego niektórzy mają to szczęście, że po prostu nie tyją, podczas gdy inne osoby muszą liczyć podczas posiłków każdą kalorię, w obawie o przytycie?

Mało kto ma to szczęście, że kompletnie nie musi przejmować się tym, co je, bez obawy o to, że zbyt duża ilość posiłków przyczyni się do zwiększenia wagi o kilka kilogramów. Często zastanawiamy się, jak to możliwe, że wśród osób o podobnej posturze i wadze, jedna katuje się dietami, a druga nie robi nic, by cieszyć się podobną figurą. A w przypadku zastosowania tej samej diety, jedna osoba jest w stanie szybko stracić nadprogramowe kilogramy, podczas gdy waga drugiej osoby tkwi w miejscu.

Od czego zależy tempo przemiany materii?

Okazuje się, że wpływ na taki stan rzeczy w zasadniczej części ma metabolizm, który decyduje o szybkości i sprawności trawienia, a w efekcie odkładania się tkanki tłuszczowej w organizmie. A to w dużej mierze zależy od indywidualnych cech organizmu oraz od nawyków żywieniowych, które towarzyszą nam od lat, począwszy od wczesnych lat dzieciństwa.

Wpływ na tempo metabolizmu ma również płeć, wiek, czy stan zdrowia. Okazuje się, że szybszą przemianą materii cieszą się dzieci, w stosunku do osób starszych oraz mężczyźni,  w stosunku do kobiet. Różnica między mężczyznami, a kobietami wiąże się z tym, że w organizmach tych pierwszych większy udział ma tkanka mięśniowa, natomiast u kobiet- tłuszczowa. U osób tej samej płci i w tym samym wieku trudniej jest niestety wytłumaczyć te różnice.

Prawdopodobnie więc wpływ na przemianę materii mają po prostu uwarunkowania genetyczne, hormonalne oraz nawyki żywieniowe z dzieciństwa. Na ten stan rzeczy wpływać mogą również uwarunkowania zdrowotne, bowiem pewne schorzenia lub choroby wpływają na przyspieszenie lub spowolnienie przemiany materii. Szczególnie często wpływają na ten stan choroby hormonalne (np. związane z niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy), w związku z tym niepokojąco szybki lub wolny metabolizm powinien być sygnałem, że ze zdrowiem może dziać się coś złego.

Jak przyspieszyć metabolizm?

Mimo tego, że metabolizm w znacznej części zależy od indywidualnych uwarunkować organizmu, można w pewnym stopniu na niego wpłynąć. Przyspieszenie metabolizmu jest bowiem najistotniejsze w walce ze zbędnymi kilogramami i pozwala szybko i efektownie schudnąć. Kluczem do przyspieszenia przemiany materii jest uregulowanie swoich posiłków. Powinny być one przyjmowane możliwie jak najczęściej, ważne jednak by były niskokaloryczne i niezbyt obfite.

Żołądek, który jest przepełniony wolniej trawi pokarm, z kolei gdy dostarcza się mu mniejszej ilości pożywienia, szybciej sobie z nim radzi. Posiłki powinno się dostarczać co kilka godzin w równomiernych odstępach czasu, na przykład co 3-4 godziny. Powinny być one bogate w błonnik, który pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Znajdziesz go w takich potrawach, jak w warzywach i owocach, otrębach i kaszach. Podczas diety nie zapomnij o tym, by codziennie wypijać co najmniej 1,5 litra wody.

Na sprawniejsze spalanie energii uzyskanej z posiłków wpływają bardzo korzystnie ćwiczenia fizyczne, który powinny być niezbędnym elementem każdej diety. Zwiększają one zapotrzebowanie organizmu na energię, a przy zmniejszonej ilości dostarczanych kalorii, sprawia to, że pokłady tkanki tłuszczowej nagromadzonej pod skórą zostają spalane. Muszą to być jednak długotrwałe i efektywne ćwiczenia, dlatego zaleca się by trwały nieprzerwanie co najmniej 45 minut.

Największym błędem jest natomiast rezygnacja z posiłków lub ograniczenie sobie racji żywieniowych. Wielu osobom wydaje się, że zrezygnowanie np. ze śniadania pozwoli szybko schudnąć, efekt tymczasem jest zupełnie odwrotny – organizm, któremu dostarcza się pożywienie rzadko zaczyna bronić się przed niedożywieniem, w efekcie czego odkłada podkłady tkanki tłuszczowej, a zamiast chudnąć tyje.


StrefaKobiety.pl

redakcja@strefakobiety.pl



schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player