Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Odżywianie » Dlaczego rano trzeba jeść śniadanie?

Dlaczego rano trzeba jeść śniadanie?

Dlaczego niektórzy nie jedzą rano śniadań? Dla jednych wyrzeczenie się porannego posiłku to element diety, inni po prostu nie odczuwają rano apetytu i nie potrafią zmusić się do jedzenia. Okazuje się jednak, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, a rezygnowanie z niego to błąd, który odbija się na samopoczuciu, zdrowiu, a nawet wadze. Dlaczego należy jeść śniadania?

Po całej nocy, podczas której nie dostarczamy sobie żadnego pożywienia, budzimy się nie tylko z pustym żołądkiem, ale i z brakiem odpowiedniego poziomu glukozy we krwi. Uzupełnienie go jest niezbędne, by dodać swojemu organizmowi energii, która jest podstawą dobrego samopoczucia w ciągu całego dnia.

Wielkim błędem, który popełnia wiele osób, jest rezygnacja ze śniadania. Powody są różne – czasem jest to brak czasu (poranny pośpiech nie sprzyja przecież przygotowywaniu jedzenia), inni rezygnują ze śniadania ze względu na dietę, niektóre osoby natomiast po prostu nie potrafią rano zmusić się do jedzenia, nie mając apetytu.

Czym skutkuje niejedzenie śniadania?

Śniadanie to bez wątpienia najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlaczego? Przede wszystko dlatego, że dostarcza około 25% energii, którą wykorzystujemy w ciągu dnia. Odmówienie sobie tego posiłku skutkuje brakiem tej energii, a w efekcie uczuciem zmęczenia, osłabieniem, problemami z koncentracją, a nawet bólami żołądka i mdłościami.

Regularne niejedzenie śniadań może mieć zatem zgubny wpływ – nie tylko na kondycję organizmu, ale i na zdrowie. Szczególnie ten nawyk obciąża układ trawienny, który jest narażony na częste wydzielanie soków trawiennych na pusty żołądek, co może stać się przyczyną bardzo nieprzyjemnego schorzenia - wrzodów.

 

Brak śniadania, a odchudzanie

Mitem jest, że niejedzenie śniadania sprzyja odchudzaniu. I to z kilku powodów – przede wszystkim rezygnacja z porannego posiłku w efekcie prowadzi do odczuwania większego głodu w ciągu dnia, a wtedy nie trudno o podjadanie i raczenie się kalorycznymi przekąskami.

Wygłodzony w ciągu kilku godzin żołądek trudno jest nasycić, dlatego dopiero spore porcję poradzą sobie z całodniowym głodem. Organizm nie jest w stanie poradzić sobie z trawieniem tak sporych ilości, które nagle mu dostarczamy, a wtedy odkłada nadwyżkę pożywienia w postaci tłuszczu. Kolejny argument – głodówka powoduje zwolnienie przemiany materii, przez co jakikolwiek posiłek wolniej się rozkłada, tym samym trudniej jest go przetworzyć na energię, zamiast tkanki tłuszczowej. Podsumowując – brak porannego śniadania sprzyja nie odchudzaniu, a …tyciu.

Brak apetytu, a poranne posiłki

Brak czasu, natężenie porannych zajęć, a w końcu brak ochoty na jedzenie, która rzadko kiedy, pojawia się bezpośrednio tuż po wstaniu – to wszystko sprawia, że tak często rezygnujemy ze śniadania. Żaden powód nie jest jednak dobry, by odmawiać sobie świadomie porannego posiłku, a  tym samym dawki energii, która go gwarantuje. Jeśli nie potrafisz zmusić się do porannego posiłku, bądź zwyczajnie nigdy nie potrafisz znaleźć na niego czasu, postaraj się zawsze przygotowywać sobie jedzenie, które weźmiesz ze sobą (do pracy, na uczelnie). Tym samym zawsze będziesz mogła zjeść pełnowartościowy posiłek, gdy tylko odczujesz głód, a do tego nie będziesz prowokowała się do zakupu kalorycznej i mało wartościowej żywności (np. batonika, chipsów).

Co powinno znaleźć się w porannym menu?

Śniadanie powinno dostarczyć 25% energii, jego kaloryczność powinna więc wynosić około 500 kalorii. Powinno być przede wszystkim syte, dlatego dobrze, jeśli znajdą się w nim produkty pełnowartościowe – świeże owoce i warzywa, ciemne pieczywo, musli, płatki kukurydziane oraz dużo nabiału.

Jeśli dbasz o linię, rano możesz pozwolić sobie na jedyny posiłek, w którym będą dominowały węglowodany (np. jogurty, słodzone soki, musli z owocami). Jeśli chcesz czuć się lekko w ciągu dnia, wyrzekaj się produktów, które mają dużą kaloryczność i są ciężkostrawne – np. parówki. Najlepiej jeśli wyrobisz sobie nawyk regularnego spożywania śniadań o podobnej treści, wtedy zawsze będziesz miała w swojej lodówce zdrowe i sycące produkty. Jeszcze lepiej, jeśli będą smaczne – wtedy na pewno nie odmówisz sobie pysznego, porannego posiłku.


StrefaKobiety.pl
redakcja@stefakobiety.pl



schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player