Jesteś tu:  Zdrowie » Odżywianie i Diety » Odżywianie » Świąteczne (prze)jedzenie

Świąteczne (prze)jedzenie

Odżywianie | 19.12.2012

Jeszcze jeden kawałek karpia, odrobina świątecznego bigosu, łyżka kutii i kilka kęsów piernika – w Boże Narodzenie trudniej sobie odmówić kolejnej dokładki. Takie ciągłe podjadanie może się jednak źle skończyć dla naszego żołądka. Co robić, żeby uniknąć przejedzenia? Jak złagodzić nieprzyjemne skutki nadmiernego łakomstwa?

Boże Narodzenie dostarcza nam nie tylko wielu okazji do spotkań z rodziną, ale przede wszystkim do próbowania świątecznych smakołyków. W te dni dużo trudniej jest się oprzeć aromatycznym potrawom i domowym wypiekom, zwłaszcza że na wiele z nich czekaliśmy cały rok.

Świętuj z umiarem
Zgodnie z tradycją podczas wigilijnej kolacji trzeba posmakować wszystkich dwunastu potraw, by zagwarantować sobie pomyślność na kolejny rok. Jednak skosztowanie ich wszystkich jest sporym wyzwaniem dla naszego żołądka. Dlatego już w trakcie przygotowywania świątecznych dań warto też zadbać o właściwe przyprawienie jedzenia. Dolegliwościom trawiennym możemy zapobiec dodając do potraw na przykład ułatwiający trawienie kminek, majeranek, rozmaryn lub tymianek, a także przyprawy korzenne.
Podczas posiłków powinniśmy natomiast przede wszystkim pamiętać o tym, by jeść powoli i starannie przeżuwać każdy kęs. Jeśli postanowimy podjąć wyzwanie spróbowania wszystkich wigilijnych potraw, nakładajmy sobie na talerz niewielkie porcje. – W Święta warto też zrezygnować z gazowanych i dosładzanych napojów – są źródłem niepotrzebnych, pustych kalorii, a dodatkowo mogą powodować zgagę i wzdęcia. Zamiast nich lepiej wybrać tradycyjny domowy kompot z suszu, który wspomaga trawienie albo po prostu niegazowaną wodę mineralną – radzi lek. med. Jarosław Juska, specjalista chorób wewnętrznych z poznańskiego Szpitala Med Polonia.




schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player