Jesteś tu:  Zdrowie » Sport i Fitness » Smukła sylwetka » Biegnij, chudnij i ciesz się zdrowiem!

Biegnij, chudnij i ciesz się zdrowiem!

Sport, dzięki któremu poprawiasz swoją kondycję, spalasz kalorię, modelujesz sylwetkę, a przy tym cieszysz się przebywaniem na świeżym powietrzu… Bieganie to aktywność dla każdej z nas – dowiedz się, jak najefektywniej z niej korzystać i jakie zalety mogą przynieść ci regularne biegi.

Jogging to aktywność, która zdobywa coraz większą popularność - głównie dlatego, że jest łatwa i jednocześnie przyjemna, pozwala na kontakt z naturą, a przy tym można ją uprawiać wspólnie z bliską osobą. Jest idealny dla tych, których nie stać na drogi sprzęt sportowy, wystarczą tylko wygodne buty, strój i kawałek parku.

Bieganie ma także szereg innych zalet, które poznajemy po czasie – polepsza naszą kondycję, modeluje ciało, dzięki intensywnym biegom spalamy kalorie, a do tego dotleniamy nasz organizm i hartujemy podczas złej pogody.

Aby efektownie i bezpiecznie biegać powinnaś jednak zastosować się do kilku zasad – ważny będzie tu zarówno twój strój (odpowiednio wygodny i przewiewny), jak i pora biegania i czas trwania biegów i przerw. Odpowiednie przygotowanie się do każdorazowego joggingu pozwoli ci wykorzystywać efektywnie biegi i czerpać z nich same korzyści.

1. Korzyści dla zdrowia i kondycji

Bieganie pozwala nam efektywnie zrzucić zbędne kilogramy z okolicy nóg i ramion oraz ładnie zarysować mięśnie. Dlatego jeśli zależy ci na efektach odchudzających podczas biegania, staraj się ćwiczyć intensywnie i biegać możliwie jak najszybciej. Podczas 30 minut intensywnego biegu twój organizm spali około 450 kalorii – to tyle, ile dostarczasz sobie podczas jednego, lekkiego posiłku. A co najważniejsze, gdy skończysz biegać twój organizm będzie wciąż spalał energię, która gromadzi się w tkance tłuszczowej okalającej twoje mięśnie.

Wielką zaletą biegania jest również poprawa kondycji – po kilku tygodniach intensywnych treningów nie będą sprawiały ci trudności czynności takie, jak chodzenie po wysokich schodach czy noszenie ciężarów. Do tego wszystkiego znacznie poprawisz swoją odporność – organizm podczas biegów męczy się i poci, a tym samym przyzwyczaja do zimna, deszczu, czy gorącą i hartuje przed złą pogodą.

2. Zadbaj o odpowiednie buty i strój do biegania

Odpowiednie przygotowanie do biegania powinno rozpocząć się od wyboru butów oraz stroju. Twoje buty, w których będziesz uprawiała jogging nie powinny być przypadkową, ulubioną parą butów – najlepiej jeśli sprawisz sobie specjalne obuwie do biegania. Mają one specjalną, amortyzującą podeszwę oraz budowę, dzięki której twoje stopy będą odpowiednio usztywnione i ochronione przed kontuzją. Podobnie bardzo istotny jest strój do biegania – powinien być wygodny (luźny, nieuciskający) oraz przewiewny (najlepiej bawełniany). Ważne jest to, by ubierać się odpowiednio do panującej pogody, tak by uniknąć zarówno zaziębienia, jak i przegrzania. Jeśli nie wiesz, jak ubierać się na jogging, ubierz o jedną warstwę ubrań mniej, niż ubrałabyś na normalne wyjście z domu.

3. Wybierz swoją porę na biegi

Jedni są zwolennikami porannych biegów, inni z kolei uwielbiają wieczorne pokonywanie długich dystansów. Najważniejsze, by wybrać swoją własną porę, podczas której najprzyjemniej nam się biega. Istotne jest również to, by nie był to środek dnia – jest wtedy najcieplej, a tym samym męczymy się szybciej i mamy mniej siły na biegi. Podczas joggingu bardzo ważne jest, by dawkować sobie swoją energię – dlatego tez sugerujemy ci, by po kilkunastu minutach biegu robić sobie przerwy (np. 15 minut intensywnego biegu, a następnie 5 minut wolnego spaceru). W trakcie przerw możesz również wykonywać ćwiczenia rozciągające, np. wymachy ramion, lub przysiady. Taki charakter biegów ma charakter ćwiczeń interwałowych, czyli takich podczas których wykonujesz szybkie i intensywne ćwiczenia na przemian z odpoczynkiem. Ten sposób aktywności pozwala efektywnie spalić kalorie, a tym samym wymodelować sylwetkę.

4. Wybierz odpowiednie miejsce na jogging

Miejsce, w którym biegasz powinno być przede wszystkim bezpieczne – staraj się wybierać osiedlowe lub parkowe alejki, w których pojawiają się ludzie i które są dobrze oświetlone. Dla większego bezpieczeństwa i lepszego samopoczucia możesz do biegania zaprosić swoją przyjaciółkę lub chłopaka. Przy wyborze miejsca do biegów kieruj się także tym, by dominowała na nim płaska powierzchnia (np. asfaltowa), by nie było zbyt wyboiste i kamieniste (na takim podłożu nogi szybko się męczą, a samo bieganie staje się mniej efektywne).

5. Pamiętaj również o rozgrzewce…

Przed każdą sesją biegania pamiętaj, by rozgrzać swoje ciało i nie zaczynać biegać, nim twoje mięśnie nie przyzwyczają się do ruchu. Wystarczy, że pomaszerujesz przez 5 minut lub wykonasz kilka prostych ćwiczeń rozciągających. Naciągnij mięśnie nóg, przykładając je do ściany pod kątem 90 stopni i nachylając swoje ciało w stronę kolan. Później zrób kilka przysiadów i rozciągnij stopy, tak by rozgrzać mięśnie nóg i stawy. Podczas biegów dbaj o swój oddech – musisz dotleniać na bieżąco swój organizm, który w trakcie wysiłku potrzebuje go znacznie więcej, niż gdy spoczywa. Oddychaj zarówno nosem, jak i ustami, starając się wtłaczać do płuc jak największe ilości powietrza.

Na sam koniec ciekawostka - bieganie uszczęśliwia! Udowodniono, że podczas intensywnego biegania w organizmie obserwuje się zwiększoną ilość hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie, rozluźnienie i poczucie szczęścia – endorfin. Wysiłek fizyczny wzmaga produkcję hormonu, który pojawia się wraz z zwiększającym się ciśnieniem krwi i napięciem mięśni – oprócz tego, że endorfina pozwala nam zwiększać siłę potrzebną do biegów, to jeszcze sprawia, że czujemy świetne samopoczucie, satysfakcję i szczęście, wraz z każdą kolejną sesją ćwiczeń.

 

Beata Łuniewska

StrefaKobiety.pl

redakcja@strefakobiety.pl



schowek
do schowka
poleć
poleć znajomemu


    Get Adobe Flash player